نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه مجازی، جامعه المصطفی العالمیه قم، قم، ایران

چکیده

از ویژگی‎های مهم حدیقه سنایی طرح گسترده مفاهیم توحیدی آن است. تفاوت سنایی با دیگران در نحوه ارائه مسئله توحید و تبیین آن است. او به مسئله توحید نگاهی علمی و ذوقی (عقلی و عرفانی) دارد. این دو نگاه، امروزه هم مورد توجه محققان است. مقاله حاضر به روش کتابخانه‎ای و توصیفی فراهم آمده است و نتایج حاصل از این تحقیق نشان می‎دهد، سنایی، حدیقه را در قیافه یک اثر تعلیمی پدید آورده است و در آن جهات لازم برای آموزش موضوع مهمی مانند توحید را مدّ نظر داشته است. روانی مطالب به همراه استدلال و بیان شواهد متعدد از ویژگی‎های این بخش از حدیقه است. دستاوردهای این مقاله عبارت است از: طرح توأمان موضوعات توحیدی به زبان عرفان، کلام و فلسفه؛ بیان مستدل، روان و تعلیمی، به همراه ارائه شواهد و مثال های متنوع؛ داوری منصفانه در باره توانمندی‎های عقل در شناخت توحید؛ فهم دقیق و تسلّط کافی بر موضوع توحید و دفاع  قدرتمندانه علمی از آن.

کلیدواژه‌ها

  1. ابراهیمی دینانی، غلامحسین (1381)، اسماء و صفات حق، چاپ هفتم، تهران، ناشر: سازمان چاپ و انتشارات.
  2. اسدالّهی، خدابخش (1389)، اندیشه توحیدی سنایی، مجلۀ ادیان و عرفان، سال چهل و سوم، شماره یکم، صص 11-29.
  3. انصاری، خواجه عبدالله (1383)، منازل السّائرین، عبدالغفور روان فرهادی، به کوشش محمدعمار مفید، تهران: مولی.
  4. بخشی، منصوره (1387)، اسماء و صفات الهی در نهج البلاغه، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصول الدّین.
  5. دادبه، اصغر و محمدی، جمال (1367)، حدیقه الحقیقه، جلد 20، تهران: دائره المعارف بزرگ اسلامی.
  6. دُرّی ، زهرا (1387)، شرح دشواری‎هایی از حدیقه الحقیقه سنایی، چاپ دوّم، تهران: زوّار.
  7. رمضانی، حسن (1392)، عرفان علامه سید محمد حسین طباطبایی، قم: سبط النّبی.
  8. زرقانی، مهدی (1378)، افق های شعر و اندیشه سنایی غزنوی، تهران: روزگار.
  9. زرین کوب، عبدالحسین (1378)، با کاروان حلّه، چاپ یازدهم، تهران: علمی.
  10. سبحانی، محمدتقی (1385)، دانشنامه امام علی (ع)،ج2، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
  11. شفیعی کدکنی، محمدرضا (1372)، تازیانه‎های سلوک،تهران: آگاه.
  12. شهرستانی، محمد بن عبدالکریم (1362)، توضیح الملل (الملل و النحل)، تحریر از مصطفی خالقداد هاشمی، چاپ سوم، تهران: اقبال.
  13. طباطبایی ، محمد حسین (1383)، المیزان، ترجمه موسوی همدانی، مجلد 17، قم: دفتر انتشارات اسلامی.
  14. طغیانی اسفرجانی، اسحاق (1376)، «جهان بینی عرفانی سنایی در حدیقه»، نشریه علمی پژوهشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان، شماره 10 و 11.
  15. قشیری، عبدالکریم بن هوازن (1391)، رساله قشیریه، ترجمه ابوعلی احمد عثمانی، تصحیح بدیع الزمان فروزانفر، تهران: علمی و فرهنگی.
  16. کاشانی، عزیزالدین محمودبن علی (1367)، مصباح الهدایه و مفتاح الکفایه، به تصحیح جلال الدین همایی، چاپ سوم، تهران: هما.
  17. مجتهد شبستری،محمد،حاج منوچهری، فرامرز و امامی، علی اشرف (1367)، توحید، دایره المعارف بزرگ اسلامی، زیرنظر کاظم موسوی بجنوردی ،جلد 16، تهران: مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی،صص 306-326.
  18. مدرس رضوی، محمد تقی (1368)، حدیقه الحقیقه و شریعه الطریقه سنایی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
  19. ــــــــــــ (بی تا)، تعلیقات حدیقه الحقیقه، تهران :موسّسه مطبوعاتی علمی.
  20. ــــــــــــ (1388)، دیوان سنایی غزنوی، تهران: سنایی.
  21. مستملی بخاری، ابو ابراهیم اسماعیل بن محمد (1389)، شرح التّعرف لمذهب التّصوف، با مقدمه محمد روشن ،جلد1، تهران: اساطیر.
  22. مشرف، مریم (1385)، «تفسیر قول لا اله الا الله در حدیقه سنایی»، نام کتاب : شوریده یی در غزنه، اندیشه ها و آثار حکیم سنایی، به کوشش محمود فتوحی و علی اصغر محمد خانی ، تهران: سخن.
  23. مکّی، ابی طالب محمد بن علی بن عطیّه (1396)، قوت القلوب، مترجم مهدی افتخار، تهران: آیت اشراق
  24. هجویری، ابوالحسن علی بن عثمان (1392)، کشف‎المحجوب، با مقدمه محمود عابدی، تهران: سروش.