داوری یک مقاله نوشتهشده توسط همکاران علمی یک امتیاز محسوب میشود. با این حال، این یک مسئولیت زمانبر است. بنابراین، هیئت تحریریه پژوهش نامه صبا، نویسندگان و خوانندگان، قدردان پذیرش این مسئولیت و تعهد شما هستند. پژوهش نامه صبا از فرآیند داوری همتا به صورت دو سوکور پیروی میکند که سریع، منصفانه بوده و کیفیت بالای مقالات منتشرشده را تضمین مینماید. در این راستا، پژوهش نامه صبا به داورانی نیاز دارد که بتوانند نظرات عمیق و مفیدی را در مورد مقالات ارسال شده در بازه زمانی تعیینشده توسط سردبیر ارائه دهند. حفظ پژوهش نامه صبا به عنوان یک مجله علمی با کیفیت بالا، وابسته به داورانی با تخصص بالا و توانایی بیطرفی، انصاف و بینش در ارزیابی مقالات است.
مسئولیتهای داوران
(http://publicationethics.org/files/u7140/Peer%20review%20guidelines.pdf)
اگر سردبیر پژوهش نامه صبا یا دستیار سردبیر از شما برای داوری یک مقاله دعوت کردهاند، لطفاً موارد زیر را در نظر بگیرید:
-
مقاله را به صورت انتقادی اما سازنده داوری کرده و نظرات مفصلی را برای کمک به نویسندگان در بهبود اثرشان ارائه دهید.
-
در صورت لزوم، چندین نسخه از مقاله را بررسی نمایید.
-
ارائه تمام اطلاعات مورد نیاز در مهلتهای تعیینشده.
-
ارائه توصیههایی به سردبیر در مورد مناسب بودن مقاله برای انتشار در مجله.
-
اعلام هرگونه تعارض منافع بالقوه نسبت به نویسندگان یا محتوای مقاله به سردبیر.
-
گزارش احتمالی سوءرفتارهای پژوهشی.
-
پیشنهاد داوران جایگزین در صورتی که به هر دلیلی نتوانند مقاله را بررسی کنند.
-
برخورد با مقاله به عنوان یک سند محرمانه.
-
عدم استفاده از اثر توصیفشده در مقاله.
-
عدم ارتباط مستقیم با نویسندگان، در صورت شناسایی آنان.
-
عدم شناسایی خود به نویسندگان.
-
محول نکردن مقاله به داور دیگر.
-
اطمینان از اینکه مقاله دارای کیفیت بالا و اثر اصیل است.
-
اطلاعرسانی به سردبیر در صورت اطلاع از درحال بررسی بودن مقاله در هر نشریه دیگر.
-
نوشتن گزارش داوری فقط به زبان انگلیسی.
-
نگارش تفسیر برای انتشار در ارتباط با مقاله بررسیشده.
مواردی که باید در حین داوری یک مقاله بررسی شوند:
-
نوآوری
-
اصالت
-
قابلیت اطمینان علمی
-
مشارکت ارزشمند در علم
-
افزودن جنبههای جدید به حوزه مطالعاتی موجود
-
جنبههای اخلاقی
-
ساختار مقاله ارسالشده و ارتباط آن با راهنمای نویسندگان
-
مراجع ارائهشده برای اثبات محتوا
-
دستور زبان، نشانهگذاری و املا
-
سوءرفتار علمی