نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه مجازی، جامعه المصطفی العالمیه قم، قم، ایران

2 استادیار مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیّات و فرهنگ قم، قم، ایران

چکیده

تقابل عقل و واژه عشق در ذهن و تاریخ ادبیات همواره انسان را به خود مشغول داشته و از منظرهای گوناگون به آن پرداخته شده است. هر یک از این دو در ذهن اندیشمندان گاهی به سود دیگری به کنار می‎رود تا سبب پررنگ‎تر شدن و اهمیت آن شود. گاهی آن‎ها را دو پاره یک کره می‎دانند که دایرۀ فردیت و وحدت را به ثمر می‎رساند. پژوهش حاضر با رویکردی روان شناسانه به روش تحلیلی- توصیفی با تأکید بر مفهوم عشق به یکی از مؤلّفه های پیونددهنده عقل و عشق در داستان زال و رودابه پرداخته است. نیاز عشق و تعلق و نیاز به آزادی در شخصیت زال پر رنگ است و بخش بزرگی از ظرف نیاز قدرت او نیز با همین نیازها پر می‎شود. بنابر این او سعی دارد تا رابطه اش را با بزرگان خراب نکند و بدون آن که به آزادی و خواسته های آن آسیب زده باشد به خواستۀ خود نیز برسد. به عبارتی با تأمل، مذاکره و آگاهی دادن فرصت می‎دهد تا دیگران به انتخاب خود دنیای مطلوب‎شان را تغییر دهند. به نظر می‎رسد علی‎رغم حاکم بودن اندیشۀ تقدیر بر روی داده های شاهنامه، عشق در داستان‎های عاشقانۀ آن شادی آفرین است و به وصال می انجامد؛ چرا که عنصر انتخاب نقشی پررنگ دارد. واقعی بودن معشوق و وصال در این داستان زال و رودابه احتمال کارکرد تربیتی‎شان را در امر واقعیت درمانی بالا می‎برد. رفتار هر شش شخصیت برجستۀ این داستان  تعهد و تدبیر و عادت مخرب  متفاوت وجود دارد. از آن جا که در زبان نمی‎توان دو واژه را صد در صد برابر هم دانست، تعهد عنصری است که از یکسو بازوی خود را به دست عقل و از سویی به دست عشق داده است. بنابراین با تکیه بر این داستان می‎توان تعهد را به عنوان یکی از مؤلّفه های پیونددهنده عقل و عشق دانست.

کلیدواژه‌ها

  1. دهخدا، علی اکبر (1372)، لغتنامه، تهران :انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
  2. معین، محمد (1361)، برهان قاطع، تهران: امیرکبیر.
  3. آناهیتا امینی و دیگران (1400)، «پیوند عشق وعقل در داستان زال و رودابه با تکیه بر تیوری انتخاب نگاره ماندالا»، پژوهشنامه ادب فارسی، س 17، ش 1، (پیاپی 31)، صص 88-63.
  4. پروانه، محبوبه و هادی ، روح الله (1400)، «بررسی لحن فردوسی در دو داستان( زال و رودابه) و (رستم و اسفندیار)، فصلنامه علمی تفسیر و تحلیل متون زبان وادبیات فارسی (دهخدا)، دوره 13، ش 48، صص 118-93.
  5. سنچولی، احمد (1394)، «بررسی ساختار داستان غنایی – حماسی زال و رودابه»، پژوهشنامه ادب غنایی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، س 13، ش 24، صص 210-189.
  6. صفایی، اسحاق و حیدری، مریم (1391)، «تحلیل شخصیت‎های برجسته عاشقانۀ زال و رودابه»، متن شناسی ادب فارسی (علمی و پژوهشی)، دانشگاه اصفهان، دوره جدید، س 4، ش 4، (پیاپی 16)، صص 16-1.
  7. نادرپور، نادر ( 1374)، «به بلندی پرواز سیمرغ (تفسیر کوتاه درباه داستان زال و رودابه)»، مجله ایرانشناسی، س 4، صص 467- 458.
  8. هانیه امینی و دیگران (1400)، «واکاوی تطبیقی داستان رزمنامه غنایی زال و رودابه و تیراژدی نماد گرای پله آس و میلزاد»، فصلنامه عملی تفسیر متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا)، دوره 13، ش 49، صص 41-11